Exploring the Potential of Integrated Japanese and English Teaching in First-Year College Education: A Case Study on Writing Instruction and Vocabulary Acquisition, 06 Mar. 2025, OTSUKA, Misa, Jissen Women’s Junior College Review, Jissen Women’s Junior College, 46, 13 - 31
The Significance and Effectiveness of Introducing "Plain Japanese" in Unversity Education: A Study Based on Educational Practice at a Junior College, 06 Mar. 2025, OTSUKA, Misa
Genre-Specific Characteristics of Loanwords and Neologisms: A Preliminary Investigation on University Students’ Awareness, Comprehension, and Search Behavior, 06 Mar. 2024, OTSUKA, Misa, Jissen Women’s Junior College Review, Jissen Women’s Junior College, 45, 21 - 33
Toward a Level-based Organization of Foreign Vocabulary Required of University Students: One Attempt to Use the Entertainment Section of a Sports Newspaper, 10 Mar. 2023, OTSUKA, Misa, Jissen Women’s Junior College Review, Jissen Women’s Junior College, 44, 9 - 18
22 Mar. 2024, OTSUKA, Misa, Utako; The Annals of, Japanese Communication Department, 32
Mar. 2021, OTSUKA, Misa, Utako, Dept. of Japanese Communication, Jissen Women's Junior College, 29, 113 - 126
Mar. 2022, Otsuka, Misa., Utako, Japanese Communication Department, 30, 117 - 126
Teaching a college’s founding history using a Jigsaw learning technique—an attempt at a women’s junior college in Tokyo, Mar. 2020, Otsuka, Misa., 41, 43 - 52
The Influence of Curriculum and Student–teacher Relationships on Academic Writing, Sep. 2019, Otsuka, Misa, The European Conference on Language Learning 2019: Official Conference Proceedings, The European Conference on Language Learning 2019, 85 - 93
Mar. 2019, Otsuka, Misa, 40, 57 - 67
Mar. 2018, Otsuka, Misa, 39, 1 - 21
Mar. 2018, Otsuka, Misa, 39, 87 - 96
Challenges of Multilingual Notation in Comparative Food Culture Research -The case of translating ‘soy sauce’ across Japanese, English, Korean, Thai and Vietnamese-, Mar. 2017, 38, 27 - 36
Mar. 2016, Otsuka, Misa, Utako, Dept. of Japanese Communication, Jissen Women's Junior College, 24, 161 - 172
Mar. 2016, Otsuka, Misa, 37, 79 - 87
学生の辞書利用の実態についての小調査4―辞書媒体の変移に注目して―, Mar. 2014, 歌子(実践女子短期大学日本語コミュニケーション学科), No.22
国語辞典における言語の運用にかかわる情報-その現状との可能性, Mar. 2014, 実践女子短大紀要(実践女子短期大学), 第35号
多義語の出現環境とその辞書記述, Mar. 2013, 歌子(実践女子短期大学日本語コミュニケーション学科), No.21
最近の国語辞書の新傾向, Feb. 2013, 『日本語学』第32巻2号、明治書院
「話す力」のスキルアップに向けた取り組み (3) ―2010年度特別事業報告として―, Mar. 2012, 歌子(実践女子短期大学日本語コミュニケーション学科), 20
定型句類の下位分類と辞典での扱い―国語辞典・学習者用英英辞典の比較を通して―, Mar. 2012, 歌子(実践女子短期大学日本語コミュニケーション学科), No.20
「話す力」のスキルアップに向けた取り組み (2) ―2010年度特別事業報告として―, Mar. 2011, 歌子(実践女子短期大学日本語コミュニケーション学科), 19
Phraseologyに注目した多義語の辞書記述を目指して―shadeを例とした一考察―, Mar. 2011, 実践女子短大紀要(実践女子短期大学), No.32, 1 - 12
『話す力』のスキルアップに向けた取り組み―2009年度特別事業報告として―, Mar. 2010, 歌子(実践女子短期大学日本語コミュニケーション学科), No.18
多義性の下位分類としてのmicrosenses―knifeとcardを例として―, Mar. 2010, 実践女子短大紀要(実践女子短期大学), 第31号
連語とその周辺―国語辞典における扱いを中心に―, Mar. 2009, 歌子(実践女子短期大学日本語コミュニケーション学科), 第17号, 1 - 10
学生の辞書利用の実態についての小調査3:辞書利用履歴の記録法による試み, Mar. 2007, 実践女子短大紀要(実践女子短期大学), 第28号
辞書の見出し語をどう選ぶか―単位の長さと幅をめぐって―, Oct. 2006, 言語(大修館書店), 第35巻, 10号, 44 - 51
学生の辞書利用の実態についての小調査2―言語能力向上への糸口をさぐって―, Mar. 2006, 実践女子短大紀要(実践女子短期大学), 第27号, 117 - 128
学生の辞書利用の実態についての小調査, Mar. 2002, 歌子(実践女子短期大学日本語コミュニケーション学科), 第10号, 1 - 26
授業における異文化理解の試み―ビデオレター交換とその効果―, Mar. 2002, 実践女子短大紀要(実践女子短期大学), 第23号, 150 - 159
中上級日本語学習者の手続き的な文章表現に関する一考察―料理番組の聴解と作文を通して―, Mar. 2001, 実践女子短大評論(実践女子短期大学), 第22号, 1 - 12
IPAL(SURFACE/DEEP)の類義語辞書的側面について?人間用辞書としての有用性と問題点, Jan. 2001, IPAL(SURFACE/DEEP)の研究??新世代の辞書記述を目指して(情報処理振興事業協会), 112 - 121
シソーラスにおける多重収録語について―『分類語彙表』の場合―, Jan. 2000, 実践女子短大評論(実践女子短期大学), 第21号, 1 - 13
電子化テキスト・辞書を活用した日本語教材作成の一例, Jan. 1999, 苗楓林他編 『信息网絡時代与日本研究(情報ネットワーク時代と日本研究)国際シンポジウム 情報ネットワーク時代と日本研究 発表論文集』、 中国山東大学出版社, 363 - 371
シソーラスにみる多義語の諸相―『分類語彙表〈増補版〉』を用いた試み―, Aug. 1997, 第五回国立国語研究所国際シンポジウム第一専門部会発表論文集(国立国語研究所), 31 - 38
シソーラスにおける多義語について, Mar. 1997, 言語処理学会第3回年次大会論文集(言語処理学会), 91 - 94
言語の曖昧性について, Mar. 1996, 早稲田大学大学院文学研究科紀要(早稲田大学大学院), 二十二輯, 33 - 42
意味分野からみた辞書的な多義語について, Dec. 1995, 計量国語学(計量国語学会), 第20巻, 3号, 112 - 122
国語辞典における多義語の量的傾向, Mar. 1995, 計量国語学(計量国語学会), 第19巻, 8号, 413 - 423
現代日本語の語彙にみられる意味分化の傾向, Jan. 1993, 修士論文
Utako, Dept. of Japanese Communication, Jissen Women's Junior College
2024, Otsuka, Misa., Mita Kaoru, TTokyo, Japan
Integrating Japanese and English Writing Instruction in University Freshman Education: A Multilingual Approach to Enhance Learning Efficiency and Reduce Psychological Burden, 2024, OTSUKA, Misa., MITA, Kaoru., AKIYAMA, Eiji., and Miyoshi, Tetsuaki., The 1st International Joint Conference for Student Success, The University of Hawai’i at Mānoa Academic Resource Center, Peer Mentor Ohana-Registered Independent Organization, The CRLA Japan Chapter, and The Japan Association for Developmental Education, Honolulu, Hawaii, USA
2023, OTSUKA, Misa., MITA, Kaoru., The Japan Association for Developmental Education, Chiba, Japan
Effectiveness of Combining Multiple Assessment Activities Using Rubrics in First-Year Education, 2022, OTSUKA, Misa., MITA, Kaoru., Japan Association for College and University Education, Tokyo, Japan ( Zoom)
The Potential of Self-Assessment Rubrics as a Self-Assessment Tool: The Effects of Reflection by Employing an Individual Report, 2022, OTSUKA, Misa, The 8th Asian Conference on Education & International Development 2022(オンラインポスター発表), iafor, Tokyo, Japan
Designing rubrics to improve students' self-reflective skills., 2022, Otsuka, Misa. and Mita, Kaoru., 44th Congress of Japan Association for College and University Education, Japan Association for College and University Education, Okayama
Recognition of diploma policy as seen in the self-assessment rubric -Viewed through different areas of expertise, Nov. 2021
Development of ICT-driven self-assessment rubrics for the post-Corona era, Aug. 2021
The Potential of Self-Evaluation Rubrics in the Corona Era Classroom -Through comparison with the pre-Corona era, Jun. 2021, Japan Association for College and University Education
An attempt to stimulate more accurate self-evaluation by students through tuning rubrics, Japan Association for College and University Education
“Tuning” self-assessment rubrics: focusing on Japanese female students’ attributes, Feb. 2020, Otsuka, Misa., and Mita, Kaoru., Southeast Asia Conference on Education, Singapore
Development and Application of a Rubric as an Effective Self-assessment Tool: Design by Subject Characteristics, Jan. 2020, Shirao, Mika.Shirao., Mita, Kaoru., Otsuka, Misa., Seida, Natsuyo., Akihisa, Fukazawa., and Matsushima, Teruhiko., Hawaii
Dictionaries and Reference Actions in Uncertain Futures, Nov. 2019, Otsuka, Misa, The 2nd IAFOR Conference for Higher Education Research – Hong Kong (CHER–HongKong2019), Conference for Higher Education Research, Hong Kong
Addressing the Uncertain Future: Self-Assessment Rubrics in University Education, Nov. 2019, Otsuka, Misa., Mita, Kaoru., Shirao, Mika., Matsushima, Teruhiko., The IAFOR Conference on Higher Education Research, The IAFOR Conference on Higher Education Research, HongKong
The Potential of Rubrics as a Tool for Self-assessment: Consideration from an Interdisciplinary Perspective, Nov. 2019, Otsuka, Misa, The 11th Asian Conference on Education (ACE2019), Asian Conference on Education, Tokyo, Japan
Mobile Devices as Effective Reference Tools in Undergraduate Studies, Nov. 2019, Otsuka, Misa., The 11th Asian Conference on Education (ACE2019), Asian Conference on Education, Tokyo, Japan
自己評価ルーブリックの異分野共同開発の試み, Aug. 2019, Otsuka, Misa., Mita, Kaoru., Seida, Natsuyo., SPOD(四国地区大学教職員能力開発ネットワーク)フォーラムポスターセッション, SPOD(四国地区大学教職員能力開発ネットワーク), Matsuyama-shi, Ehime, Japan
The Use of Rubrics for Self-assessment as an Effective Tool for Autonomous Education in College, Jul. 2019, Otsuka, Misa., Mita, Kaoru., The 7th European Conference on Language Learning (ECLL2019) i, European Conference on Language Learning, London, U.K.
Developing a College Extracurricular Program for Intergenerational Communication by Connecting Japanese College Students and Elderly People Online, Jul. 2019, Mita, Kaoru., Otsuka, Misa., The 7th European Conference on Education (ECE2019), European Conference on Education, London, U.K.
The Influence of Curriculum and Student–teacher Relationships on Academic Writing, Jul. 2019, Otuska, Misa., The 7th European Conference on Language Learning (ECLL2019), The European Conference on Language Learning, London, U.K.
How Can We Expect Smartphones as Reference Tools?, Jan. 2019, Otsuka, Misa., 17th Hawaii International Conference on Education, Hawaii International Conference on Education, Honolulu City, Hawaii, USA
Difficulties Faced in Multilingual Notation in Comparative Food Culture Research: The case of translating ‘soy sauce’ across Japanese, English, Korean, Thai and Vietnamese, Jun. 2016, Fukutome, Nami., Takato, Lucy., and Otsuka, Misa., The 2nd East Asian Translation Studies conference, Tokyo
構成要素の出現状況に基づく文章・談話の構造分析, Aug. 2012, 大塚みさ, 2012年日本語教育国際研究大会パネルセッション
Free combinations とFixed expressions―raise, pressのコーパス分析を通して―, Mar. 2006, 大塚みさ, 第7回英語辞書研究会 ワークショップ2006 「英語の辞書と語彙」, Chiba, Tokyo
辞書における類義語の差別化情報―日英モノリンガル辞典における一考察―, Mar. 2002, 大塚みさ, JACET英語辞書研究会 第5回ワークショップ, Urayasu, Chiba, Japan
Polysemy in Japanese dictionaries, May 2001, 大塚みさ, the 13th Biennial Meeting of the Dictionary Society of North America(北米辞書学会)
近代活字文献の電子テキスト化における字形の整理―JIS包摂規準の活用と提案―, Dec. 1998, 大塚みさ, 近代活字文献の電子テキスト化における字形の整理 ?JIS包摂規準の活用と提案?, Shinjuku, Tokyo, Japan
中上級日本語学習者の手続き的な文章表現に関する一考察―料理番組の聴解と作文を通して―, Sep. 1998, 大塚みさ, 計量国語学会 第四十二回大会, 計量国語学会, Tokyo, Japan
シソーラスにみる多義語の諸相―『分類語彙表〈増補版〉』を用いた試み―, Aug. 1997, 大塚みさ, 第五回国立国語研究所国際シンポジウム第一専門部会, 国立国語研究所, Tokyo, Japan
シソーラスにおける多義語について, Mar. 1997, 大塚みさ, 言語処理学会第3回年次大会
動詞の多義に関する一考察―意味カテゴリーの相違を手がかりとした試み―, Jan. 1997, 大塚みさ, 早稲田大学国語学会, 早稲田大学国語学会, Tokyo, Japan
日本語の動詞の語彙的意味と文脈的意味について―移動動詞を例として―, Jun. 1996, 大塚みさ, 日本言語学会第108回全国大会, 日本言語学会, Chiba, Japan
意味分野からみた辞書的な多義語について, Sep. 1995, 大塚みさ, 計量国語学会第39回大会