Researcher Database

NAKAYAMA Tomokazu
Center for Language Education and International Programs
Professor
Last Updated :2025/05/20

Researcher Profile and Settings

Name

  • Name

    NAKAYAMA Tomokazu

Researcher Profile and Settings

Published Papers

  • L1⁺ Approach: Its Mechanism and Efficacy, Mar. 2021, NAKAYAMA, Tomokazu, Jissen Women's University, 7, 15 - 25
  • “How can syntactic priming studies contribute to the second language acquisition theory?”, Mar. 2020, NAKAYAMA ,Tomokazu, 『実践女子大学文学部紀要』, 第62号, 23 - 37
  • “Does the L1+ approach derived from syntactic priming research facilitate sentence production for Japanese English learners?”, Mar. 2020, NAKAYAMA ,Tomokazu
  • Effectiveness of the Visual–Auditory Shadowing Method on Learning the Pronunciation of Kanji.', Feb. 2020, NAKAYAMA ,Tomokazu, Japanese Psychological Research.
  • ‘ELT Methodologies: Theoretical Backgrounds and L1 Use’, Mar. 2019, NAKAYAMA ,Tomokazu, 『実践女子大学CLEIPジャーナル』, 第5号, 21 - 35
  • ‘The Effectiveness of an Extensive Reading Program with Attribution Retraining in Improving Students’ Self-efficacy with English Learning’, Mar. 2018, NAKAYAMA ,Tomokazu, 『実践女子大学CLEIPジャーナル』, 第4号, 27 - 38
  • ‘EIL Awareness Among Japanese Pre-service EFL Teachers and EFL Students: Who are their ideal role models?.’, Mar. 2017, NAKAYAMA, Tomokazu, 『実践女子大学CLEIPジャーナル』, 第3号, 35 - 41
  • 'How well is English with mora-timed rhythm understood by a multilingual community?', Dec. 2016, The Journal of English as an International Language, Vol.11, No.2, 35 - 42
  • 'Is the Shadowing Method Effective in Improving Accentedness and Intelligibility?', Mar. 2016, 『実践女子大学CLEIPジャーナル』, 第2号, 1 - 9
  • 「VAシャドーイング法は日本語学習者の語彙学習に効果を発揮するのか」, Mar. 2016, 『実践女子大学文学部紀要』, 第58号, 13 - 21
  • A Basic Guide for Writing Educational Research Papers, 2016, NAKAYAMA Tomokazu, Journal of the Japan Association for Developmental Education, The Japan Association for Developmental Education, 11, 2, 135 - 137
  • 'Weak forms in shadowing: How can Japanese EFL learners perform better on shadowing tasks?', Mar. 2015, 『実践女子大学CLEIPジャーナル』, 第1号, 13 - 21
  • 'An EIL Awareness Questionnaire: Development and Validity in a Japanese Context', Mar. 2015, 『実践女子大学文学部紀要』, 57号, 11 - 19
  • 「シャドーイング法は文章理解のどの側面に効果があるのか」, Mar. 2015, 『学習開発学研究』, No.8, 203 - 209
  • 「潜時によりシャドーイングのパフォーマンスや聴解力を予測できるか」, Jan. 2014, 『城西大学語学教育センター研究年報』, No.8, 13 - 22
  • 「再帰属訓練は英語に対する学習意欲向上に効果を発揮するのか」, Mar. 2013, 『城西大学語学教育センター研究年報』, 第7号, 23 - 32
  • ‘Learning English as an Inter-national Language: Study Abroad in Multilingual Societal Context’, Mar. 2013, 『城西大学国際文化研究所紀要』, 第18号, 62 - 85
  • ‘A New Shadowing Method for Listening Instruction Based on Language Processing Models in Cognitive Psychology', Jan. 2013, 博士学位請求論文(広島大学)
  • ‘Differences in Comprehension: Visual Stimulus vs. Auditory Stimulus’, Apr. 2012, 『城西大学語学教育センター研究年報』, 第6号, 1 - 8
  • 「学習方略の違いがシャドーイングの復唱量に与える影響」, Mar. 2012, 『リメディアル教育研究』, 第7巻, 第1号, 131 - 140
  • ‘Efficacy of Visual-Auditory Shadowing’, Mar. 2012, 『英米文化』, 第42号, 55 - 68
  • 「状況モデルと聴解指導法」, Mar. 2012, 『城西大学国際文化研究所紀要』, 第17号, 38 - 52
  • 「ビジュアル・シャドーイングの効果」, Sep. 2011, 『リメディアル教育研究』, 第6巻, 第2号, 151 - 159
  • ‘Memory and Language', Mar. 2011, 『城西大学国際文化研究所紀要』, 第16号, 78 - 95
  • ‘Effects of Shadowing and Dictation on Listening Comprehension Ability of EFL Learners’, Mar. 2011, 『城西大学語学教育センター研究年報』, 第5号, 7 - 18
  • 「機能語の発音強度の違いは,シャドーイングの技術伸長に影響をおよぼすのか--シャドーイングを行う際の機能語の弱形の聞き取りを促進させる方法」, Mar. 2011, 『英米文化』, 第41号, 17 - 31
  • ‘ ESP and Learners' Beliefs’, Mar. 2010, 『城西大学語学教育センター研究年報』, 第4号, 23 - 35
  • ‘ Teachers' Feedback of the experiences of developing junior high school textbooks’, Mar. 2005, 『桜美林言語教育論叢』, 第1号, 7 - 18
  • ‘Effectiveness of computer mediated communication for introducing CMC in the FL classroom’, Jan. 2005, M.A. project submitted to the faculty of the department of arts and humanities at Teachers College Columbia University : TESOL(JAPAN) in candidacy for the degree of Master of Arts

Published Book

  • 『脱文法 100トピック実践英語トレーニング』, May 2017, ひつじ書房
  • Workbook for Presentation Skills, Jan. 2017, Tomokazu Nakayama, Jacob Schnickel, Juergen Bulach, Asahi Press
  • Efficacy of Visual-Auditory Shadowing Method in SLA Based on Language Processing Models in Cognitive Psychology, Jan. 2017, Tomokazu Nakayama, Kaitakusha
  • 100トピックで学ぶ実践英語トレーニング, Mar. 2016, ひつじ書房
  • QUICK RESPONSE QUESTIONS Jissen Standard for English Education, May 2015, 実践女子大学言語文化教育研究センター
  • 「チャンキングを用いた英語リーディングのための英文法e-learning 教材の活用と実践」, Jun. 2007, 平成19年度松下教育助成成果報告書, 23 - 32

Conference Activities & Talks

  • “L1+ Approach: its mechanisms and efficacy for L2 instructions”, Jan. 2020, NAKAYAMA, Tomokazu, The 7th International Conference on Education and Psychological Sciences(ICEPS 2020), Vietnam, Da Nang
  • “How can we explain the mechanisms of L2 learning based on priming research?,”, Oct. 2019, NAKAYAMA, Tomokazu, The 9th International Conference on Education, Research and Innovation (ICERI 2019), Japan, Yamanashi
  • “Does the L1+ approach based on findings in syntactic priming research promote sentence productions of Japanese English learners?”, Aug. 2019, NAKAYAMA, Tomokazu, the 28th MELTA International Conference, Malaysia, Kuching
  • 「漢字の読み方の学習にVAシャドーイング法は効果を発揮するのか 小中学生を対象にして」, Sep. 2018
  • 'EIL Awareness among Japanese EFL Learners Who is their Ideal Role Model?', Feb. 2017, Tomokazu Nakayama, 2017 4th International Conference on Education and Psychological Sciences (ICEPS 2017)
  • 'Efficacy of VA Shadowing Method for Pronunciation Learning of Kanji', Sep. 2016, 中山誠一, 古本裕美, 日本語教育国際研究大会BALI ICJLE 2016
  • 「VA方は聴解力向上に効果を発揮するのか―非漢字圏日本語学習者を対象とした予備的検討ー」, Sep. 2016, 中山誠一, 古本裕美, 日本教育心理学会第58回総会
  • 'What does it mean by "Think Globally, Act Locally," for Education?', Aug. 2016, Tomokazu Nakayama, 2016 6th International Conference on Education, Research and Innovation
  • 'Efficacy of VA shadowing Method for Improving Listening Skills of JSL Learners', Feb. 2016, Tomokazu Nakayama, The 3rd Conference of Education and Psychological Sciences (ICEPS 2016)
  • 'The Feasibility of Japanese Accented English Speech as English as an International Language (EIL) Research in Multilingual Community?', Feb. 2015, Tomokazu Nakayama, Hoo Chun Pek, Seoh Koon Tan, The 2nd International Conference of Education and Psychological Sciences (ICEPS) 2015
  • 'How much is heavily Japanese accented English speech understood by a multilingual community?', Nov. 2014, Tomokazu Nakayama, Hoo Chun Pek, Seoh Koon Tan, The 4th International Research Conference in English Language Education 2014, Malaysian English Language Teaching Association
  • 「英語のカタカナ発音はどこまで通じるのか」, Sep. 2014, Tomokazu Nakayama, Tan Seoh Koon, Pek Hoo Chun, 第32回英米文化学会大会
  • 「技術分野における学習者の不活性知識に関する研究」, Jun. 2014, 中山誠一,松沼光泰, 日本教授学習心理学会第9回年会
  • 「技術分野における学習者の不活性知識に関する研究」, Jun. 2013, 中山誠一,松沼光泰, 日本教授学習心理学会 第9回年会
  • 「プライミング効果の知見に基づいたシャドーイング指導法に関する一考察」, Aug. 2012, 中山誠一,Armstrong Todd, 日本リメディアル教育学会第8回全国大会
  • ‘Weak forms in shadowing: How can Japanese EFL learners perform better in shadowing tasks? ’, Nov. 2011, Tomokazu Nakayama, Todd Armstrong, 37th Annual International Conference on Language Teaching and Learning
  • 「シャドーイングはリスニングのどの段階に効果を及ぼすのか」, Sep. 2011, 中山誠一,鈴木明夫,松沼光泰, 日本教育心理学会第53回総会
  • 「ICレコーダーを用いたシャドーイング指導の活用事例」, Mar. 2010, 中山誠一,鈴木明夫, 英米文化学会第131回例会
  • 「教育心理学は英語教育にどのように貢献できるか?教育研究者と中学・高校の英語教員との対話?」, Sep. 2009, 小山義徳、鈴木明夫、粟津俊二、松沼光泰、中山誠一、関谷弘毅, 日本教育心理学会第51回総会
  • 「英語を英語で教えるための工夫?独自テキストによるリーディングの授業?」, Mar. 2005, 中山誠一, 桜美林大学言語教育研究所第1回初等・中等英語教育研究会
  • An Observation of Motivation in E-learning', Oct. 2002, 中山誠一, 28th Annual International Conference on Language Teaching and Learning

Competitive funds

  • NAKAYAMA, Tomokazu, YAMAUCHI, Hiroyuki, TERAMOTO, Takahiro

Education · Student guidance

Created textbooks / teaching materials

  • Workbook for Presentation Skills

Researcher Profile and Settings

Academic association activities

  • the College Reading and Learning Association (CRLA)


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.