Mar. 2020, KOJIMA, Kaoru, 71, 3, 82 - 97
KOJIMA, Kaoru, 24, 45 - 56
Mar. 2020, KOJIMA, Kaoru, 62, 1 - 15
Mar. 2020, KOJIMA, Kaoru, 34, 81 - 97
Dec. 2019, 25, 235 - 263
Dec. 2018, Pola Art Museum, 6 - 11
Dec. 2018, 228 - 239
Dec. 2018, 132 - 135
Oct. 2018, 83, 10, 2 - 4
Jul. 2018, 39 - 42
Jan. 2018, 123, 6, 72 - 74,25
2018, 27, 4 - 7
Triumphal Arch and Tableau Vivant : The Power of Ephemeral Art (KYOTANI Yoshinori, Kodansya, 2017), 2018, 16, 109 - 111
Letters by Fujishima Takeji addressed to Kojima Torajiro : Transcriptions and analysis, Mar. 2017, 31, 21 - 45
Letters by Fujishima Takeji Addressed to Kojima Torajiro : Focusing on their Relationship in the Showa period, 2017, 59, 45 - 59
Mar. 2016, Jissen Women's University, 13, 47 - 54
Jan. 2016, 417, 86 - 123
Letters by Fujishima Takeji Addressed to Kuroda Seiki and Kume Keiichiro : Facsimiles, Transcriptions and Explanatory Notes(3)Focusing on Conditions in his Pre and Post Overseas Study Years, Jan. 2016, 417, 156 - 201
Aug. 2015, 416, 17 - 48
Images of a Woman in Chinese Dress by Fujishima Takeji : on "A Profile of a Girl" and other works, Mar. 2015, 29, 1 - 20
Mar. 2015, 415, 77 - 115
Letters by Fujishima Takeji Addressed to Kuroda Seiki and Kume Keiichiro : Facsimiles, Transcriptions and Explanatory Notes(1)Focusing on Conditions during his Tsu Period, Mar. 2015, 415, 217 - 220
Mar. 2015, 415, 221 - 258
朝鮮美術展覧会、台湾美術展覧会の『内地』からの審査員について, Feb. 2014, 『官展にみる近代美術 東京・ソウル・台北・長春』展カタログ、福岡アジア美術館、他。, 192 - 194
奥原晴湖の中国画学習, Mar. 2013, 『香雪記念資料館館報』, 10号, 39 - 41
Mar. 2013, Museology, Jissen Women's University, 32, 8 - 9
近代化のための女性表象ー『モデル』としての身体, Feb. 2013, 日本学叢書4『アジアの女性身体はいかに描かれたか 視覚表象と戦争の記憶』(青弓社), 173 - 199
Japanese Images of Asian Women in "Traditional" lothes in the Age of Empire, Jul. 2012, Aida Yuen Wong 編,"Visualizing Beauty: Gender and Ideology in Modern East Asia", Hong Kong University Press, 2012., 101 - 112
奥原晴湖筆 春色嬌艶図, Mar. 2012, 『国華』, 1397, 60 - 64
藤島武二研究拾遺-「天平時代」および「東洋」の表現について, Dec. 2011, 『近代画説』, 20, 44 - 55
藤島武二の女性像?油彩画の伝統を求めて, Jul. 2011, 『藤島武二・岡田三郎助展』そごう美術館、ひろしま美術館、三重県立美術館、日動美術財団発行, 7 - 11
The Woman in Kimono: An Ambivalent Image of Modern Japanese Identity, Mar. 2011, 『実践女子大学美学美術史学』, 25, 1 - 15
The woman in kimono: an ambivalent image of modern Japanese identity, Mar. 2011, Aesthetics and art history, 25, 1 - 15
2011, 20, 44 - 55
藤島武二・旭日を描くたび?花蔭亭壁画と御学問所を飾る絵画の制作について, Dec. 2010, 『近代画説』, 19, 18 - 34
Aug. 2010, Newsletter of the National Museum of Modern Art, Tokyo, 583, 2 - 4
円山応挙筆《淀川両岸図巻》について, Mar. 2010, 『国華』, 1373, 7 - 24
画家たちの西洋体験とアジアへのまなざし, Mar. 2010, 『豊田市美術館紀要』, 3, 23 - 32
〈癸卯園遊会〉関連資料紹介と山本芳翠〈活人画〉について, Mar. 2009, 『実践女子大学美学美術史学』, 23, 1 - 21
"Kibo Festival" in 1903 and tableaux vivants produced by Yamamoto Hosui., Mar. 2009, Kojima Kaoru;Hara Maiko, Jissen Women's University, 23, (1 - 21)
『帝国』を映す女性像の変遷?洋装と和装の役割, Nov. 2008, 『美術フォーラム21』, 18, 107 - 111
幕末・明治の花鳥画と『日本画』の形成, Oct. 2008, 辻惟雄編『激動期の美術』ぺりかん社, 221 - 251
奉祝の時代の女性像?昭和初期の美人画の意味するもの, Feb. 2008, 『モダン・ガールズあらわる。昭和初期の美人画展』島根県立石見美術館, 8 - 15
文展開設の前後における『美人』の表現の変容について, Dec. 2007, 明治美術学会誌『近代画説』, 16, 31 - 47
The Changing Representation of Women in Modern Japanese Paintings, Aug. 2007, Kikuchi Yuko 編, Refracted Modernity: Visual Culture and Identity in Colonial Taiwan, Hawaii University Press, 111 - 132
The Image of Woman as a National Icon in Modern Japanese Art: 1890s-1930s, Jun. 2006, .
藤島武二における〈西洋〉と〈東洋〉, Apr. 2006, 河野元昭先生退官記念論文集編集委員会編『美術史家大いに笑う?河野元昭先生のための日本美術史論集』ブリュッケ, 387 - 406
桃夭塾卒業生、本野久子について, Mar. 2006, 『実践女子大学文学部紀要』, 48, 13 - 25
着物の女性像に見る近代日本のアイデンティティ, Nov. 2005, 鈴木杜幾子、馬渕明子、池田忍、金恵信編『美術とジェンダー2 交差する視線』ブリュッケ, 109 - 143
見えない戦争?日本画に表された〈時局〉, Mar. 2004, 明治学院大学文学部芸術学科・イメージ&ジェンダー研究会共催シンポジウム『戦争と記憶』報告書、明治学院大学文学部芸術学科共同研究室発行, 60 - 73
明治期の裸体画論争における『曲線の美』について」, Dec. 2002, 『実践女子大学美学美術史学』, 17, 31 - 50
中国服の女性像にみる近代日本のアイデンティティ形成, Mar. 2002, 『実践女子大学文学部紀要』, 44, 17 - 37
近代日本における官展の役割とその主な作品の分析, Dec. 2001, 『美術史論壇』 韓国美術研究所, 13, 41 - 63
鹿子木孟郎?ローランスとの出会い」, Apr. 2001, 『鹿子木孟郎展?師ローランスとの出会い』展カタログ 府中市美術館, 114 - 121
藤島武二とアール・ヌーボー - 『ラ・プリュム』との関わりについて, Mar. 2001, 『鉄幹と晶子』和泉書院, 6, 50 - 61
幕末・明治の花鳥画についての一試論, Mar. 2001, 『実践女子大学美学美術史学文学部紀要』, 43, 35 - 52
黒田清輝にみる裸体画の受容とその影響, Nov. 1999, 実践女子大学美学美術史学科紀要『美学美術史学』, 14, 43 - 60
フランス国立美術学校に学んだ日本人留学生, Jul. 1998, 『実践女子大学美学美術史学』, 13, 99 - 112
白馬会成立の意味についての一試論, Mar. 1997, 明治美術学会誌『近代画説』, 5, 108 - 124
博物図譜の絵画?写生図の東と西, Aug. 1995, 玉蟲敏子編『江戸名作画帖全集第8巻 博物画譜 佐竹曙山・増山雪斎』駸々堂出版平成7年, 172 - 177
日本人画家にとっての<ルノワール>?ある種の前衛としての受容について, Jan. 1995, 『ルノワ?ルと日本の画家たち』展カタログ ブリヂストン美術館, 16 - 22
服部雪斎, Aug. 1994, 『彩色 江戸博物学集成』平凡社, 413 - 428
服部雪斎?博物図譜の名手」, Dec. 1992, 辻惟雄編『幕末・明治の画家たち?文明のはざまに』ぺりかん社, 164 - 195
黒田清輝の描いた<見つめる女>?1890年代の作品にみられるバスチァン=ルパージュの影響について, Nov. 1992, 高階秀爾先生還暦記念論文集編集委員会編『美術史の六つの断面』美術出版社, 447 - 460
鹿子木孟郎の選択?外光派との関わりにおけるその位置, Apr. 1992, 『日本近代美術と西洋?明治美術学会国際シンポジウム』中央公論美術出版, 129 - 142
小田野直武筆《品海帰帆図》, Nov. 1991, 『國華』 國華社, 1152, 26 - 31
文展の名作 序, May 1990, 『文展の名作』展カタログ、東京国立近代美術館, 5 - 10
《ファン・ロイエン花鳥図》考?羅漢寺の和蘭絵とその模本について, Jun. 1989, 東京国立博物館『MUSEUM』, 459, 4 - 15
司馬江漢筆《秋景芦雁図》《冬景芦雁図》, Oct. 1988, 『國華』 國華社, 1108, 29 - 32
秋田蘭画の写実表現?小田野直武筆《不忍池図》を中心に, Mar. 1987, 東京大学文学部美術史研究室紀要『美術史論叢』, 3, 67 - 80
Maruyama Okyo's Both Banks of the Yodo River Handscroll, Mar. 2010, 115, 8, 3 - 24
Early Works of ASAKURA, Setsu, Mar. 2021, 63, 11 - 32
Mar. 2021, 18, 38 - 51
Mar. 2020, 17, 59 - 64
Feb. 2010, 36, 2, 28 - 31
Letters by Fujishima Takeji Addressed to Kuroda Seiki and Kume Keiichirô: Facsimiles, Transcriptions and Explanatory Notes (III, cont.) – Focusing on Conditions in his Pre and Post Overseas Study Years, Mar. 2016, 418, 81 - 93
Material for Art Research, Letters by Fujishima Takeji Addressed to Kuroda Seiki and Kume Keiichirô: Facsimiles, Transcriptions and Explanatory Note (II) - The Early Days of the Western Painting Department at Tokyo Bijutsu Gakkô, Aug. 2015, 416, 16 - 16
Fujishima Takeji's Reception of Western Art in the days of contributing illustrations for the Magazine "Myojo", Mar. 2020, 34, 81 - 97
Material for Art Research, Letters by Fujishima Takeji Addressed to Kuroda Seiki and Kume Keiichirô: Facsimiles, Transcriptions and Explanatory Notes (I): Focusing on Conditions during his Tsu Period, Mar. 2015, 415, 73 - 76
2007, 16, 31 - 47
Materials for Art Research: Letters by Fujishima Takeji Addressed to Kuroda Seiki and Kume Keiichirô: Facsimiles, Transcriptions and Explanatory Notes (III) – Focusing on Conditions in his Pre and Post Overseas Study Years, Jan. 2016, 417, 78 - 85
09 Nov. 2019, KOJIMA, Kaoru
06 Dec. 2019, KOJIMA, Kaoru, Taiwan, Taipei
japanese Women Painters in the Modern Era- Education, Exhibitions and the Art Market, 21 Jun. 2019, KOJIMS, Kaoru, Modern Women Artists in Finland and Japan
24 Feb. 2018, KOJIMA, Kaoru
04 Jun. 2016
05 Oct. 2014
Dec. 2013, 児島薫, 国際シンポジウム『異地輿家郷?東亜美術史的伏流輿盪』国立台湾大学文学院主催
日本の近代画家たちがめざした東西の「伝統」の融合, Jun. 2013, 児島薫, 国際シンポジウム ヨーロッパ絵画との出会い?近代ギリシャとの日本の場合-
描かれた桜島 火山の美の発見, Jan. 2012, 児島薫, 『桜島百景』鹿児島市立美術館記念講演会
肉薄する眼差し-江戸と明治のはざまで, Oct. 2011, 児島薫, 板橋区立美術館「実況中継EDO展」記念レクチャー
藤島武二と風景画, Nov. 2010, 児島薫, 石橋美術館 2010年秋の美術講座第3回
絵画に表されたコロニアリズム?〈伝統〉服の女性像を中心に, Jul. 2010, 児島薫, シンポジウム『視覚メディアに描かれた「日本」/「アジア」女性の身体』科研「20世紀の女性美術家と視覚表象の調査研究ーアジアにおける戦争とディアスポラの記憶」基盤研究(B)大阪大学北原恵研究室
日本の近代絵画のなかで、「美人」はどう表されてきたか, Feb. 2010, 児島薫, 目黒区社会講座「美術作品に表された女性像から見えるもの」
The Reception of Western Paintings in 18th Century Japan under Chinese Cultural Influence, 児島薫, 2008-10
The Image of a Woman in Kimono and the ambivalence of identity: Gender and Nationalism in modern Japanese visual culture, Jun. 2004, 児島薫, International conference: "Nation, Identity and Modernity: Visual Culture of India, Japan and Mexico 1860s-1940s."
見えない戦争?日本画に表された〈時局〉, Oct. 2003, 児島薫, 明治学院大学文学部芸術学科・イメージ&ジェンダー研究会共催シンポジウム『戦争と記憶』
Fujishima Takeji: gender and hibridity of Japanese oil painting""Images of Women in ‘Kimono’ - Icons of Nationalism in modern Japan", Jun. 2003, 児島薫, Modernity and National Identity in Art: India, Japan and Mexico, Modernity and National Identity in Art: India, Japan and Mexico, 1860s-1940s
近代における「文人趣味」の変容と終焉」, Apr. 2001, 児島薫, 美術史学会東支部例会「近世東アジアの社会・イメージ・交流?「文人」的価値観の展開と変容」
明治期の女性像にみる『美徳』の表現?芸妓から皇后まで」, Oct. 2000, 児島薫, 美術史学会東支部例会
The image of woman in modern Japanese art - 1890-1945", Jul. 2000, 児島薫, The Summer School 2000 at University of Reading organized by the Association of Art Historians
白馬会結成についての一試論, Sep. 1996, 児島薫, 美術史学会東支部例会
Traditional Teachers of Leading Taisho Painters", Nov. 1995, 児島薫, NIHONGA: Transcending the Past: Japanese-Stlye Painting, 1868-1968: International Symposium, The Saint Louis Art Museum, U.S.A.
パリ国立美術学校に学んだ日本人画家たち, Mar. 1995, 児島薫, 明治美術学会
服部雪齋の画歴について?幕末?明治の博物学を背景に?」, Sep. 1990, 児島薫, 美術史学会東支部例会
鹿子木孟郎の選択 ? 外光派との関わりにおけるその位置, Nov. 1988, 児島薫, 明治美術学会国際美術シンポジウム
秋田蘭画の写実表現に関する一考察, Sep. 1986, 児島薫, 日仏美術学会