Researcher Database

KOJIMA Kaoru
Department of Aesthetics and Art History
Professor
Last Updated :2025/05/20

Researcher Profile and Settings

Name

  • Name

    KOJIMA Kaoru

Researcher Profile and Settings

Published Papers

  • Mar. 2020, KOJIMA, Kaoru, 71, 3, 82 - 97
  • KOJIMA, Kaoru, 24, 45 - 56
  • Mar. 2020, KOJIMA, Kaoru, 62, 1 - 15
  • Mar. 2020, KOJIMA, Kaoru, 34, 81 - 97
  • Dec. 2019, 25, 235 - 263
  • Dec. 2018, Pola Art Museum, 6 - 11
  • Dec. 2018, 228 - 239
  • Dec. 2018, 132 - 135
  • Oct. 2018, 83, 10, 2 - 4
  • Jul. 2018, 39 - 42
  • Jan. 2018, 123, 6, 72 - 74,25
  • 2018, 27, 4 - 7
  • Triumphal Arch and Tableau Vivant : The Power of Ephemeral Art (KYOTANI Yoshinori, Kodansya, 2017), 2018, 16, 109 - 111
  • Letters by Fujishima Takeji addressed to Kojima Torajiro : Transcriptions and analysis, Mar. 2017, 31, 21 - 45
  • Letters by Fujishima Takeji Addressed to Kojima Torajiro : Focusing on their Relationship in the Showa period, 2017, 59, 45 - 59
  • Mar. 2016, Jissen Women's University, 13, 47 - 54
  • Jan. 2016, 417, 86 - 123
  • Letters by Fujishima Takeji Addressed to Kuroda Seiki and Kume Keiichiro : Facsimiles, Transcriptions and Explanatory Notes(3)Focusing on Conditions in his Pre and Post Overseas Study Years, Jan. 2016, 417, 156 - 201
  • Aug. 2015, 416, 17 - 48
  • Images of a Woman in Chinese Dress by Fujishima Takeji : on "A Profile of a Girl" and other works, Mar. 2015, 29, 1 - 20
  • Mar. 2015, 415, 77 - 115
  • Letters by Fujishima Takeji Addressed to Kuroda Seiki and Kume Keiichiro : Facsimiles, Transcriptions and Explanatory Notes(1)Focusing on Conditions during his Tsu Period, Mar. 2015, 415, 217 - 220
  • Mar. 2015, 415, 221 - 258
  • 朝鮮美術展覧会、台湾美術展覧会の『内地』からの審査員について, Feb. 2014, 『官展にみる近代美術 東京・ソウル・台北・長春』展カタログ、福岡アジア美術館、他。, 192 - 194
  • 奥原晴湖の中国画学習, Mar. 2013, 『香雪記念資料館館報』, 10号, 39 - 41
  • Mar. 2013, Museology, Jissen Women's University, 32, 8 - 9
  • 近代化のための女性表象ー『モデル』としての身体, Feb. 2013, 日本学叢書4『アジアの女性身体はいかに描かれたか 視覚表象と戦争の記憶』(青弓社), 173 - 199
  • Japanese Images of Asian Women in "Traditional" lothes in the Age of Empire, Jul. 2012, Aida Yuen Wong 編,"Visualizing Beauty: Gender and Ideology in Modern East Asia", Hong Kong University Press, 2012., 101 - 112
  • 奥原晴湖筆 春色嬌艶図, Mar. 2012, 『国華』, 1397, 60 - 64
  • 藤島武二研究拾遺-「天平時代」および「東洋」の表現について, Dec. 2011, 『近代画説』, 20, 44 - 55
  • 藤島武二の女性像?油彩画の伝統を求めて, Jul. 2011, 『藤島武二・岡田三郎助展』そごう美術館、ひろしま美術館、三重県立美術館、日動美術財団発行, 7 - 11
  • The Woman in Kimono: An Ambivalent Image of Modern Japanese Identity, Mar. 2011, 『実践女子大学美学美術史学』, 25, 1 - 15
  • The woman in kimono: an ambivalent image of modern Japanese identity, Mar. 2011, Aesthetics and art history, 25, 1 - 15
  • 2011, 20, 44 - 55
  • 藤島武二・旭日を描くたび?花蔭亭壁画と御学問所を飾る絵画の制作について, Dec. 2010, 『近代画説』, 19, 18 - 34
  • Aug. 2010, Newsletter of the National Museum of Modern Art, Tokyo, 583, 2 - 4
  • 円山応挙筆《淀川両岸図巻》について, Mar. 2010, 『国華』, 1373, 7 - 24
  • 画家たちの西洋体験とアジアへのまなざし, Mar. 2010, 『豊田市美術館紀要』, 3, 23 - 32
  • 〈癸卯園遊会〉関連資料紹介と山本芳翠〈活人画〉について, Mar. 2009, 『実践女子大学美学美術史学』, 23, 1 - 21
  • "Kibo Festival" in 1903 and tableaux vivants produced by Yamamoto Hosui., Mar. 2009, Kojima Kaoru;Hara Maiko, Jissen Women's University, 23, (1 - 21)
  • 『帝国』を映す女性像の変遷?洋装と和装の役割, Nov. 2008, 『美術フォーラム21』, 18, 107 - 111
  • 幕末・明治の花鳥画と『日本画』の形成, Oct. 2008, 辻惟雄編『激動期の美術』ぺりかん社, 221 - 251
  • 奉祝の時代の女性像?昭和初期の美人画の意味するもの, Feb. 2008, 『モダン・ガールズあらわる。昭和初期の美人画展』島根県立石見美術館, 8 - 15
  • 文展開設の前後における『美人』の表現の変容について, Dec. 2007, 明治美術学会誌『近代画説』, 16, 31 - 47
  • The Changing Representation of Women in Modern Japanese Paintings, Aug. 2007, Kikuchi Yuko 編, Refracted Modernity: Visual Culture and Identity in Colonial Taiwan, Hawaii University Press, 111 - 132
  • The Image of Woman as a National Icon in Modern Japanese Art: 1890s-1930s, Jun. 2006, .
  • 藤島武二における〈西洋〉と〈東洋〉, Apr. 2006, 河野元昭先生退官記念論文集編集委員会編『美術史家大いに笑う?河野元昭先生のための日本美術史論集』ブリュッケ, 387 - 406
  • 桃夭塾卒業生、本野久子について, Mar. 2006, 『実践女子大学文学部紀要』, 48, 13 - 25
  • 着物の女性像に見る近代日本のアイデンティティ, Nov. 2005, 鈴木杜幾子、馬渕明子、池田忍、金恵信編『美術とジェンダー2 交差する視線』ブリュッケ, 109 - 143
  • 見えない戦争?日本画に表された〈時局〉, Mar. 2004, 明治学院大学文学部芸術学科・イメージ&ジェンダー研究会共催シンポジウム『戦争と記憶』報告書、明治学院大学文学部芸術学科共同研究室発行, 60 - 73
  • 明治期の裸体画論争における『曲線の美』について」, Dec. 2002, 『実践女子大学美学美術史学』, 17, 31 - 50
  • 中国服の女性像にみる近代日本のアイデンティティ形成, Mar. 2002, 『実践女子大学文学部紀要』, 44, 17 - 37
  • 近代日本における官展の役割とその主な作品の分析, Dec. 2001, 『美術史論壇』 韓国美術研究所, 13, 41 - 63
  • 鹿子木孟郎?ローランスとの出会い」, Apr. 2001, 『鹿子木孟郎展?師ローランスとの出会い』展カタログ 府中市美術館, 114 - 121
  • 藤島武二とアール・ヌーボー -  『ラ・プリュム』との関わりについて, Mar. 2001, 『鉄幹と晶子』和泉書院, 6, 50 - 61
  • 幕末・明治の花鳥画についての一試論, Mar. 2001, 『実践女子大学美学美術史学文学部紀要』, 43, 35 - 52
  • 黒田清輝にみる裸体画の受容とその影響, Nov. 1999, 実践女子大学美学美術史学科紀要『美学美術史学』, 14, 43 - 60
  • フランス国立美術学校に学んだ日本人留学生, Jul. 1998, 『実践女子大学美学美術史学』, 13, 99 - 112
  • 白馬会成立の意味についての一試論, Mar. 1997, 明治美術学会誌『近代画説』, 5, 108 - 124
  • 博物図譜の絵画?写生図の東と西, Aug. 1995, 玉蟲敏子編『江戸名作画帖全集第8巻 博物画譜 佐竹曙山・増山雪斎』駸々堂出版平成7年, 172 - 177
  • 日本人画家にとっての<ルノワール>?ある種の前衛としての受容について, Jan. 1995, 『ルノワ?ルと日本の画家たち』展カタログ ブリヂストン美術館, 16 - 22
  • 服部雪斎, Aug. 1994, 『彩色 江戸博物学集成』平凡社, 413 - 428
  • 服部雪斎?博物図譜の名手」, Dec. 1992, 辻惟雄編『幕末・明治の画家たち?文明のはざまに』ぺりかん社, 164 - 195
  • 黒田清輝の描いた<見つめる女>?1890年代の作品にみられるバスチァン=ルパージュの影響について, Nov. 1992, 高階秀爾先生還暦記念論文集編集委員会編『美術史の六つの断面』美術出版社, 447 - 460
  • 鹿子木孟郎の選択?外光派との関わりにおけるその位置, Apr. 1992, 『日本近代美術と西洋?明治美術学会国際シンポジウム』中央公論美術出版, 129 - 142
  • 小田野直武筆《品海帰帆図》, Nov. 1991, 『國華』 國華社, 1152, 26 - 31
  • 文展の名作 序, May 1990, 『文展の名作』展カタログ、東京国立近代美術館, 5 - 10
  • 《ファン・ロイエン花鳥図》考?羅漢寺の和蘭絵とその模本について, Jun. 1989, 東京国立博物館『MUSEUM』, 459, 4 - 15
  • 司馬江漢筆《秋景芦雁図》《冬景芦雁図》, Oct. 1988, 『國華』 國華社, 1108, 29 - 32
  • 秋田蘭画の写実表現?小田野直武筆《不忍池図》を中心に, Mar. 1987, 東京大学文学部美術史研究室紀要『美術史論叢』, 3, 67 - 80
  • Maruyama Okyo's Both Banks of the Yodo River Handscroll, Mar. 2010, 115, 8, 3 - 24
  • Early Works of ASAKURA, Setsu, Mar. 2021, 63, 11 - 32
  • Mar. 2021, 18, 38 - 51
  • Mar. 2020, 17, 59 - 64
  • Feb. 2010, 36, 2, 28 - 31
  • Letters by Fujishima Takeji Addressed to Kuroda Seiki and Kume Keiichirô: Facsimiles, Transcriptions and Explanatory Notes (III, cont.) – Focusing on Conditions in his Pre and Post Overseas Study Years, Mar. 2016, 418, 81 - 93
  • Material for Art Research, Letters by Fujishima Takeji Addressed to Kuroda Seiki and Kume Keiichirô: Facsimiles, Transcriptions and Explanatory Note (II) - The Early Days of the Western Painting Department at Tokyo Bijutsu Gakkô, Aug. 2015, 416, 16 - 16
  • Fujishima Takeji's Reception of Western Art in the days of contributing illustrations for the Magazine "Myojo", Mar. 2020, 34, 81 - 97
  • Material for Art Research, Letters by Fujishima Takeji Addressed to Kuroda Seiki and Kume Keiichirô: Facsimiles, Transcriptions and Explanatory Notes (I): Focusing on Conditions during his Tsu Period, Mar. 2015, 415, 73 - 76
  • 2007, 16, 31 - 47
  • Materials for Art Research: Letters by Fujishima Takeji Addressed to Kuroda Seiki and Kume Keiichirô: Facsimiles, Transcriptions and Explanatory Notes (III) – Focusing on Conditions in his Pre and Post Overseas Study Years, Jan. 2016, 417, 78 - 85

Published Book

  • Apr. 2019, Kojima Kaoru
  • パンテオン会雑誌(研究会編『パリ一九〇〇年・日本人留学生の交遊 「パンテオン会雑誌」資料と研究』), May 2005, ブリュッケ, 411 - 427
  • 琳派の伝統と再生(仲町啓子監修『すぐわかる琳派の美術』), Aug. 2004, 東京美術, 108 - 135
  • 藤島武二(新潮日本美術文庫28), Jan. 1998, 新潮社
  • 明治の洋画-鹿子木孟郎と太平洋画会, Sep. 1995, 至文堂
  • 横山操(現代の日本画10), Jul. 1991, 学習研究社
  • エルンスト・クリス、オットー・クルツ著、E.H.ゴンブリッチ序『芸術家伝説』, Jun. 1989, 『桜島百景』鹿児島市美術館展覧会カタログ, 6 - 11

Conference Activities & Talks

  • 09 Nov. 2019, KOJIMA, Kaoru
  • 06 Dec. 2019, KOJIMA, Kaoru, Taiwan, Taipei
  • japanese Women Painters in the Modern Era- Education, Exhibitions and the Art Market, 21 Jun. 2019, KOJIMS, Kaoru, Modern Women Artists in Finland and Japan
  • 24 Feb. 2018, KOJIMA, Kaoru
  • 04 Jun. 2016
  • 05 Oct. 2014
  • Dec. 2013, 児島薫, 国際シンポジウム『異地輿家郷?東亜美術史的伏流輿盪』国立台湾大学文学院主催
  • 日本の近代画家たちがめざした東西の「伝統」の融合, Jun. 2013, 児島薫, 国際シンポジウム ヨーロッパ絵画との出会い?近代ギリシャとの日本の場合-
  • 描かれた桜島 火山の美の発見, Jan. 2012, 児島薫, 『桜島百景』鹿児島市立美術館記念講演会
  • 肉薄する眼差し-江戸と明治のはざまで, Oct. 2011, 児島薫, 板橋区立美術館「実況中継EDO展」記念レクチャー
  • 藤島武二と風景画, Nov. 2010, 児島薫, 石橋美術館 2010年秋の美術講座第3回 
  • 絵画に表されたコロニアリズム?〈伝統〉服の女性像を中心に, Jul. 2010, 児島薫, シンポジウム『視覚メディアに描かれた「日本」/「アジア」女性の身体』科研「20世紀の女性美術家と視覚表象の調査研究ーアジアにおける戦争とディアスポラの記憶」基盤研究(B)大阪大学北原恵研究室
  • 日本の近代絵画のなかで、「美人」はどう表されてきたか, Feb. 2010, 児島薫, 目黒区社会講座「美術作品に表された女性像から見えるもの」
  • The Reception of Western Paintings in 18th Century Japan under Chinese Cultural Influence, 児島薫, 2008-10
  • The Image of a Woman in Kimono and the ambivalence of identity: Gender and Nationalism in modern Japanese visual culture, Jun. 2004, 児島薫, International conference: "Nation, Identity and Modernity: Visual Culture of India, Japan and Mexico 1860s-1940s."
  • 見えない戦争?日本画に表された〈時局〉, Oct. 2003, 児島薫, 明治学院大学文学部芸術学科・イメージ&ジェンダー研究会共催シンポジウム『戦争と記憶』
  • Fujishima Takeji: gender and hibridity of Japanese oil painting""Images of Women in ‘Kimono’ - Icons of Nationalism in modern Japan", Jun. 2003, 児島薫, Modernity and National Identity in Art: India, Japan and Mexico, Modernity and National Identity in Art: India, Japan and Mexico, 1860s-1940s
  • 近代における「文人趣味」の変容と終焉」, Apr. 2001, 児島薫, 美術史学会東支部例会「近世東アジアの社会・イメージ・交流?「文人」的価値観の展開と変容」
  • 明治期の女性像にみる『美徳』の表現?芸妓から皇后まで」, Oct. 2000, 児島薫, 美術史学会東支部例会
  • The image of woman in modern Japanese art - 1890-1945", Jul. 2000, 児島薫, The Summer School 2000 at University of Reading organized by the Association of Art Historians
  • 白馬会結成についての一試論, Sep. 1996, 児島薫, 美術史学会東支部例会
  • Traditional Teachers of Leading Taisho Painters", Nov. 1995, 児島薫, NIHONGA: Transcending the Past: Japanese-Stlye Painting, 1868-1968: International Symposium, The Saint Louis Art Museum, U.S.A.
  • パリ国立美術学校に学んだ日本人画家たち, Mar. 1995, 児島薫, 明治美術学会
  • 服部雪齋の画歴について?幕末?明治の博物学を背景に?」, Sep. 1990, 児島薫, 美術史学会東支部例会
  • 鹿子木孟郎の選択 ? 外光派との関わりにおけるその位置, Nov. 1988, 児島薫, 明治美術学会国際美術シンポジウム
  • 秋田蘭画の写実表現に関する一考察, Sep. 1986, 児島薫, 日仏美術学会

Researcher Profile and Settings

Academic association activities

  • The Association for the Study of Cultural Resources
  • Association for the Study of Modern Japanese Art History

Outside campus committee activities

  • The Association for the Study of Cultural Resources
  • Association for the Study of Modern Japanese Art History
  • Association for the Study of Modern Japanese Art History


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.